Over dienstencheques

Dienstencheques zijn een fiscaal voordelig betaalmiddel voor poets- en strijkhulp. Bent u een privépersoon en woont u in België? Betaal uw huishoudhulp dan met dienstencheques van Sodexo.

Nuttige info 

Hoe bestel ik dienstencheques en hoeveel?

Dienstencheques kunt u enkel bestellen via het uitgiftebedrijf voor dienstencheques, aangeduid door de regionale overheid.  Momenteel is dit uitgiftebedrijf Sodexo voor de 3 gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussels Hoofdstedelijk Gewest).

Vooraleer u een eerste bestelling plaatst, dient u hiervoor een gebruikersnummer aan te vragen.
Per gewest is er een aparte website:

Vlaams gewest   Waals gewest   Brussels Hoofdstedelijk gewest 

Voor nieuwe klanten zonder Sodexo-gebruikersnummer maken wij met plezier de registratie in orde. Hiervoor hebben wij volgende gegevens nodig:

  • Rijksregisternummer
  • E-mailadres
  • IBAN rekeningnummer

Bewaar uw gebruikersnummer zorgvuldig want dit is ook de gestructureerde mededeling die u altijd dient in te vullen bij iedere overschrijving naar Sodexo. Opgelet: u dient steeds minimum 10 cheques te bestellen.

De overschrijving dient te gebeuren op één van volgende rekeningnummers van Sodexo:

  • Vlaams Gewest : BE41 0017 7246 2610
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest : BE28 0017 7246 3620
  • Waals Gewest : BE15 0017 7247 4330

 

Hoeveel kost een dienstencheque?

De kostprijs voor een dienstencheque bedraagt 9 per cheque voor de eerste 400 aangekochte dienstencheques en €10 per cheque voor de volgende 100. Per gezin komt dit neer op 800 dienstencheques aan €9 en 200 aan €10.

Voor mindervalide personen,  gebruikers met een mindervalide kind of eenouder gezinnen, gelden andere maximumaantallen. Je kan deze raadplegen op de website van Sodexo.

 

Waarvoor dient de persoonlijke zone bij Sodexo?

Via Sodexo ontvangt u na registratie per mail een login en paswoord waarmee u toegang hebt tot uw beveiligde klantenzone via de applicatie “Dienstencheques by Sodexo”  of via de website.

Via uw persoonlijke zone of via de app kunt u volgende verrichtingen doen:

  • Persoonsgegevens aanpassen (bv adreswijziging)
  • Saldo aan dienstencheques nakijken
  • Betaalprofiel aanpassen (als u overschakelt van papieren naar elektronische cheques)
  • Prestaties van uw huishoudhulp opvolgen

 

 

Ontdek het gebruiksgemak van de applicatie "Dienstencheques by Sodexo"

Bent u uw login-gegevens kwijt, dan dient u hiervoor persoonlijk Sodexo  te contacteren.  Wegens de Wet op de Privacy kan GreenHouse deze gegevens niet bekomen.

U kunt Sodexo contacteren via volgende nummers:

  • 02/401 31 30 (Vlaams Gewest)
  • 02/401 31 70 (Waals Gewest)
  • 02/401 31 60 (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Hoe schakel ik over van papieren naar elektronische cheques?

Bij GreenHouse werken wij standaard met elektronische cheques, deze zijn niet alleen milieuvriendelijker, ze zijn ook makkelijker en veiliger.

Had u eerder gekozen voor papieren cheques en wenst u nu graag over te schakelen?  Breng zeker uw kantoor en uw huishoudhulp op de hoogte van uw omschakeling en pas uw betaalprofiel aan in uw persoonlijke zone.

Hoe werkt de Sodexo-mail "automatische bevestiging van een nieuwe prestatie"?

Hebt u gekozen voor elektronische cheques, dan zal uw huishoudhulp zijn/haar prestatie doorgeven via de app van Sodexo of telefonisch, dit aan de hand van uw unieke, persoonlijke gebruikersnummer.

Daarna ontvangt u van Sodexo een automatische mail met het aantal gepresteerde uren en de vraag om deze te bevestigen of te betwisten.

U hoeft met deze mail in principe niks te doen indien alles ok is. De prestatie wordt zonder tegenbericht van u automatisch bevestigd na 4 werkdagen.

Hoe lang blijven dienstencheques geldig?

Alle dienstencheques, zowel in papieren als elektronische vorm, zijn 1 jaar geldig in het Vlaamse Gewest. In Wallonië is dit 8 maand, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 6 maand.

Bij papieren cheques vindt u de geldigheidsdatum op de cheque zelf terug, bij elektronische kan u de vervaldatum raadplegen via uw persoonlijke zone.

Opgelet: cheques waarvan de geldigheidsdatum is verstreken, mag de huishoudhulp niet meer in ontvangst nemen.

Meer weten over uw fiscaal voordeel?

Voor een dienstencheque betaalt u bij aankoop €9 per stuk, maar afhankelijk van het gewest waar uw hoofdverblijfplaats is, krijgt u nog een extra fiscaal voordeel.

Opgelet!  Deze gegevens zijn steeds onder voorbehoud van wijzigingen. 

Vlaams Gewest:
20% fiscaal voordeel per cheque van €9
Maximale fiscale inbreng van €1.520 per persoon per jaar (inkomsten 2020-aanslagjaar 2021)

Waals gewest:
10% fiscaal voordeel per cheque van €9
Maximale fiscale inbreng van 150 cheques per persoon per jaar (inkomsten 2020-aanslagjaar 2021)

Brussels gewest
15% fiscaal voordeel per cheque van €9
Maximale fiscale inbreng van €1.520 per persoon per jaar (inkomsten 2020-aanslagjaar 2021)

Sodexo stuurt u rond maart het fiscaal attest via mail door.

Ook gebruikers met een laag inkomen kunnen een fiscaal voordeel genieten. Dat gebeurt via een terugbetaalbaar belastingkrediet. Om de terugbetaling aan te vragen, voegt u het fiscale attest van Sodexo toe aan de belastingaangifte. Hebt u hierover vragen, neem dan contact op met de FOD Financiën via het telefoonnummer 02 572 57 57 (gewoon tarief).

Mijn domicilie verandert, wat nu?

Indien u verhuist, dient u zo snel mogelijk uw nieuwe adres door te geven aan zowel Sodexo (telefonisch of online via uw persoonlijke zone) én ook aan uw GreenHouse-kantoor.

Wat met de dienstencheques van een overleden persoon?

Vanaf de datum van overlijden wordt het profiel van de overleden dienstenchequegebruiker gedurende 3 maand “bevroren”.

Tijdens deze periode kunnen:

  • prestaties nog bevestigd worden
  • erfgenamen de terugbetaling van de resterende dienstencheques vragen. Dit kan enkel als een overlijdensakte wordt voorgelegd aan Sodexo. Contacteer hiervoor rechtstreeks Sodexo.
  • Geen dienstencheques meer besteld worden


Na deze periode van 3 maanden wordt het gebruikersprofiel definitief geblokkeerd.

Meer info nodig over de extra dienstencheques voor zelfstandige mama's?

Werkt u als zelfstandige en bent u pas mama geworden, dan kunt u genieten van 105 uur moederschapshulp van zodra u uw professionele activiteiten hebt hervat.

Deze hulpt betaalt u met de 105 dienstencheques die u ontvangt via het Sociaal Verzekeringsfonds voor zelfstandigen (SVZ) waarbij u aangesloten bent.

Contacteer uw Sociaal Verzekeringsfonds voor meer info en voorwaarden. De dienstencheques kunt u ten vroegste aanvragen vanaf de 6de maand van de zwangerschap en tot de laatste dag van de 15de week na de geboortedatum.

Hoe kan ik mijn dienstencheques laten omruilen of terugbetalen?

Dienstencheques zijn steeds 1 jaar geldig (In Wallonië is dit 8 maand, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 6 maand).  Binnen hun geldige periode kunt u ze omruilen of laten terugbetalen. Daarna niet meer.
 

Hoe dienstencheques omruilen?

Elektronische dienstencheques:

Extra vragen?

0800 120 30

Wenst u graag wat extra hulp in het huishouden? Vraag hier uw huishoudhulp aan.

Een poetshulp aanvragen

Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwtjes en acties!